Pelvik Fizyoterapi

Cinsel Fonksiyon Bozuklukları Tabu Olmasın !

Erkek Cinsel Sağlığında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

Cinsel işlev disfonksiyonları, kadın-erkek, genç-yaşlı herkeste görülebilen; yaşlanma ve eşlik eden rahatsızlıklar ile beraber görülme sıklığı artan; kişinin yaşam kalitesini azımsanmayacak ölçüde etkileyebilen önemli rahatsızlıklardır.

Cinsel işlev disfonksiyonu, sanıldığından daha sık rastlanabilen bir durumdur. Semptomlardan çoğunun temelinde aslında basit denilebilecek fizyolojik ve psikolojik mekanizmalar yatar ve uzman kişilerin yardımıyla kolay bir şekilde üstesinden gelinebilir.

Erkek cinsel fonksiyon bozukluklarından bazıları şunlardır:

• Erektil disfonksiyon (ereksiyon bozukluğu)
  • Ejakülasyon bozuklukları (erken ve geç boşalma)
  • Orgazmik bozukluklar (orgazm ile ilgili bozukluklar)

Uluslararası Cinsel Tıp Derneği (ISSM), 2008’de erken boşalma konusunda bir rapor hazırlatmıştır. Bu rapora göre erken boşalma, “her zaman, hemen daima vajinal girişten önce, sırasında veya sonrası bir dakika içinde ejakülasyonun olması, hemen hemen her vajinal giriş sırasında ejakülasyonun geciktirilememesi ve endişe, sıkıntı, hayal kırıklığı, cinsel ilişkide özgüven kaybı gibi negatif kişisel sonuçlar yaratan bir cinsel işlev bozukluğu” olarak tanımlanmıştır.(8)

Cinsel fonksiyon bozukluğu rehabilitasyonu:

Fizyoterapistler tarafından cinsel fonksiyon bozukluklarında olumlu neticeler alınan uygulamalar giderek yaygınlaşmaktadır.

Günümüz toplumunda cinselliğin tabu olmaktan çıkıp konuşulması ve tartışılmasıyla beraber bu konular geniş çerçevede masaya yatırılmış, sağlık profesyonelleri tarafından incelenip konunun hastalık boyutu ile ilgili birçok çalışma gerçekleştirilmiştir.  Böylece insanlık için önemi büyük olan cinsellik, cinsel sağlık, cinsel işlev bozukluğu gibi alt başlıklar aydınlatılmaya başlanmış, kamuoyuna bilgiler sunulmuştur. Bu çerçevede sağlık profesyonellerine çekinmeden danışılarak ve yardım alarak sorunun çözümü ile beraber gündelik hayata daha sağlıklı bir şekilde devam edilebilmektedir.

Cinsel fonksiyon bozukluğunun temelinde yer alan faktöre göre şekillenen farklı yaklaşımlar bulunmaktadır.(5).

• Erektil disfonksiyon (ereksiyon problemi) yaşayan erkeklerde kardiyovasküler (kalp-damar) hastalıklar sıklıkla görülmektedir. Dolaşım ile ilgili genel sağlık problemi yaşayan bireyde buna bağlı olarak ereksiyon problemi de açığa çıkabilir. Kardiyopulmoner fizyoterapi programına alınan hastalarda dolaşımın düzenlenmesiyle ereksiyon problemlerinin de çözüme kavuşabildiği gözlemlenmiştir.(1,8,9)

Her erkeğin başına gelebilecek bu tarz bir durumla ilgili çekinmeden bir fizyoterapiste danışıp gayet kolay uygulanabilen ve iyi bir planla hazırlanmış kardiyopulmoner fizyoterapi  programı ile ereksiyon probleminden kurtulmak bu çerçevede mümkün gözükmektedir.

• Bir diğer faktör ise; kronik pelvik ağrı sendromunun, cinsel fonksiyon bozukluğunun altında yatan çok önemli bir neden olduğunun bulunmasıdır.(3,6,7) Fizyoterapistler tarafından buna yönelik çalışmalar ile fizyoterapi protokolleri bulunmuş, geliştirilip uygulanmış ve olumlu sonuçlar elde edilmiştir.

Yapılan bir çalışmada, kronik pelvik ağrılı erkeklerin %77’sinde erken boşalma görüldüğü gözlemlenmiş ve pelvik taban fizyoterapisi ile olumlu sonuçlar alınmıştır.(2)

Erken boşalma tedavisi gören erkek hastalara 12 hafta boyunca pelvik taban fizyoterapisi uygulanmış ve boşalma sürelerinin uzadığı gözlemlenmiştir.(4)

Bilimsel temellere dayalı gerçek, profesyonel yaklaşımlar:

Erken boşalma problemleri, ereksiyon problemleri gibi cinsel fonksiyon bozuklukları ile ilgili çeşitli rehabilitasyon uygulamaları ve tedavi yaklaşımları; uygulaması basit, sonuçları başarılı ve bilimsel temellere dayalı gerçek, geçerli, güvenli, profesyonel yaklaşımlardır.

Bu tip problemler ile karşılaştığımız zaman bilimsel gerçeklikten uzak, hurafe, tedavi edici olduğu iddia edilen yöntemlere başvurmak sağlığımıza yarardan çok zarar verebilir. Yaşadığımız her sorunun fizyolojik, psikolojik, patolojik bir mekanizmasının muhakkak var olduğunu ve yetkin bir sağlık profesyoneli tarafından problemlerimizi güzel bir şekilde rahatlıkla çözebileceğimizi ve gönül rahatlığı ile çekinmeden paylaşmamız gerektiğini unutmayalım.

Pelvik taban rehabilitasyonu uygulaması, kardiyopulmoner rehabilitasyon uygulamaları vb. özel rehabilitasyon yaklaşımları; alanında uzman fizyoterapistler tarafından ülkemizde de çeşitli kliniklerde uygulanmaktadır. İçeriğinde ise; özel olarak bölgeye yönelik tedavi edici kas eğitimi, egzersiz çalışmaları, hasta eğitimi, ev ödevleri, klinik çalışmalar ve semptomlara yönelik birçok yaklaşım bulunur.

Genç, erişkin herkes için önemli bir konu olan cinsel sağlık ve cinsel sağlıkta karşılaşılan problemler ile bunların tedavisi için kendi fizyoterapistinize veya ulaşabildiğiniz en yakın fizyoterapiste başvurmaktan çekinmeyin. Sağlık profesyonelleri olarak bu konuda da yanınızdayız.

Unutmayın cinsel sağlığınız için de fizyoterapistiniz burada!

Enes ÇELİK, Fizyoterapist (Fizyoterapistinizle ilgili detaylı bilgi almak için lütfen tıklayınız.)

1. Leiblum SR. Principles and Practice of Sex Therapy, fourth edition. London, Guilford Press, 2006.
  2. Gonen M, Kalkan M, Cenker A, & Ozkardes H. Prevalence of premature ejaculation in Turkish men with chronic pelvic pain syndrome, Journal of Andrology, 2005.
  3. Rosenbaum TY, & Owens A. Continuing medical education: the role of pelvic floor physical therapy in the treatment of pelvic and genital pain-related sexual dysfunction (CME), The Journal of Sexual Medicine, 2008.
  4. Pastore A, Palleschi G, Leto A, Pacini L, Iori F, Leonardo C, & Carbone A. A prospective randomized study to compare pelvic floor rehabilitation and dapoxetine for treatment of lifelong premature ejaculation, International journal of andrology, 2012.
  5. Conine TA, Disher CS, Gilmore SL, & Perry Fischer BA. Physical therapists’ knowledge of sexuality of adults with spinal cord injury, Physical therapy, 1979.
  6. Rosenbaum TY. Pelvic floor involvement in male and female sexual dysfunction and the role of pelvic floor rehabilitation in treatment: a literature review, The journal of sexual medicine, 2007.
  7. Reissing ED, Brown C, Lord MJ, Binik YM, & Khalife S. Pelvic floor muscle functioning in women with vulvar vestibulitis syndrome, Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 2005.
  8. Hatzimouratidis K, Amar E, Eardley I, Giuliano F, Hatzichristou D, Montorsi F, … & Wespes E. Guidelines on male sexual dysfunction: erectile dysfunction and premature ejaculation, European urology, 2010.
  9. Hatzimouratidis K, Eardley I, Giuliano F, Hatzichristou D, Moncada I, Salonia A, … & Wespes E. EAU guidelines on penile curvature, European urology, 2012.